Artikkel er under utvikling - lanseres juni 2021

Sykkelturer i skjærgårdsriket Hvaler

Gode råd før sykkelturen på Hvalerøyene

La oss bare fastslå med en gang at hovedveien fastlandsveien på Hvaler er lite tilrettelagt for trygge og komfortable sykkelturer. Mye trafikk på hovedveien og veien har ingen veiskulder/sykkelvei, men nå har den første strekningen med en skikkelig sykkelsti åpnet. Du kan nå sykle på egen sykkelsti fra omtrent “Hvalerporten”; Puttesundbroen og fram til litt inn på Vesterøy. Det er jo en start og bedre enn ingen ting. Mange sykler jo allikevel her, og det går som regel bra.  Husk at det ikke er tillatt å sykle i tunnelen mellom Asmaløy og Kirkøy. Før tunnelen er det bussholdeplass. Ta med sykkel i buss om du skal ut på Kirkøy.

Når det er sagt, så vil vi anbefale at du tar med sykkelen neste gang på Hvaler, fordi - øyriket er helt ypperlig hva gjelder å sykle på alle sideveiene (det er ikke noe særlig tilrettelagt for syklister her heller, men her er det lite trafikke), og for å ikke glemme off-road, enten det er snakk om fine turer på de koselige skogsveiene og stiene på de "bilfrie" øyene, eller på svabergene.

Å sykle er den mest effektive måten du kan bevege deg på med egen muskelkraft. Når du triller langs veien er det nesten bare luftmotstanden som hindrer fremdriften. Det er ingenting som å oppleve naturen og omgivelsene fra sykkelsetet! På en sykkeltur i Hvalers natur er det kort mellom idylliske skogsveier, badestrender og is på bryggekanten. Med god planlegging får du mer ut av sykkelturen, vi vil derfor dele noen få, men viktige råd med deg her:
 

Gi sykkelen en service

Sykkelen må være i god stand før turen. Slitt eller dårlig justert kjede, gir og bremser kan ødelegge en fin tur. Ta servicen selv eller lever den inn til nærmeste sykkelverksted. Om du velger å ta jobben selv så er det følgende sjekkliste du bør følge: luft i dekkene, setehøyde og -vinkel, kjede, bremser og gir, kast i hjulene, slakke eller ødelagte eiker, stram alle skruer.

 

Hva slags sykkel?

 

Fart og milsluker med racer

Skal du bevege deg fort eller langt, eller begge deler, er det få ting som slår en racersykkel. Lydløst suser du gjennom landskapet når du tråkker til. Det er racerfeber i Norge. De store sykkelrittene vises på tv, og Norge hevder seg i verdenstoppen med navn som Edvald Boasson Hagen og Alexander Kristoff. 

Racer er en stiv og lett sykkel med smale hjul som ikke tåler skarpe steiner og mye humper. Hjulene er 28 tommer og du ligger fram over styret. Dermed får du minimal med luftmotstand og en sittestilling som gjør at du får brukt de kraftige musklene i setet optimalt. Velg racersykkel om du utelukkende skal sykle på asfalt. Landeveiene i Vestfold byr på varierte sykkelruter langs kysten og innlandet.

Men som sagt, du vil ha lite glede av en racer på Hvaler.

 

Ferieopplevelse på to hjul med terrengsykkel og hybridsykkel

Med terrengsykkel er du fri til å sykle på blankskurte svaberg og rase ned fra høye åsrygger på kronglete stier og samtidig kunne velge å ta raskeste vei på asfalt hjem - full frihet, om ikke i så høy hastighet som racer. På en terrengsykkel sitter du nokså rett med ryggen. Hjulene er 26 tommer og stive, og det er vanlig med dempegaffel foran. Det gir en sykkel som er behagelig å sitte på, og som tåler å brukes på dårlige veier og stier. Dempingen i gaffelen skåner håndledd og underarmer. Velg terrengsykkel hvis du primært skal sykle på grusveier og ha muligheten for å følge stier fra tid til annen.

 

Heldigvis finnes det en løsning for den som vil ha litt av begge deler. Hybridsykkelen har store hjul (29 tommer) og en geometri som gir deg nokså rett sittestilling. Det finnes modeller med kraftige hjul og mer racingutstyrte sykler. Det er vanlig med dempegaffel eller en gaffel i carbon som er behagelig for underarmene. Skal du virkelig på langtur kan du vurdere demping i setepinnen også.

 

Pakketips

·        For lengre sykkelturer, velg sykkelvesker eller ryggsekker avhengig av sykkeltype.

·        Pakk i plastposer dersom du er usikker på om veskene er vanntette. Ta med ekstra par sko, samt en ullgenser for kjølige kvelder.                 Pakk ellers minst mulig. Pass på at tyngden blir lik på begge sider.

·        Ta med enkle medisinsaker som plaster og pyricept. Ikke glem solkrem og solbriller.

·        Husk lappesaker og verktøy for sykkel. Ta med ekstra slange, kjede, sykkelpumpe, ekstra wire til gir og brems.

·        For din egen sikkerhet: hodelykt, sykkellykt og refleksvest.

·        Ha gjerne to flaskeholdere på rammen for varm og kald drikke.

·        Kilometerteller er kjekt å ha på styret. Det kan være langt mellom avstandsskiltene og det blir enklere å beregne tiden.