MYK SAND, BRUSENDE HAV

Tekst: Ingrid Aarrestad Østang / ingrid@visithvaler.com

 

-Hvaler er det kjæreste for meg, sier maleren Vebjørn Sand (49). Han er tilbake på Hvaler for å lade batteriene før åpningen av sin største utstilling i Norge noensinne. 

Foto: Gudmind Sand

-Det er så deilig å gå i naturen igjen. Jeg har bare gått på asfalt i flere måneder, sier Vebjørn der han går nedover stien mot bølgene som slår friskt mot land. Til og med fjorårets kumøkk ser ikke ut til å affisere ham. 

Foto: Ingrid Aarrestad Østang

Hvalergutt

Da Vebjørn var to år gammel flyttet han og familien fra Asker til Vesterøy på Hvaler. Fem barn og to foreldre i et hus der de fleste rom ble brukt som arbeidsværelse for maleri og geometri. Vebjørns bestefar, Ole Sand, var en dyktig tegner som inspirerte Vebjørn til selv å begynne og tegne. Far, Øivind Sand, ble snart Vebjørns største inspirasjonskilde. Tidlig fanget Vebjørn Hvaler-naturen på lerretet, og ved hjelp av brødrene sine, som gikk rundt og solgte maleriene hans på dørene, ble Vebjørns malerier spredt med Hvaler-vinden. Snart var det ikke bare Hvalerfolket som visste hvem Vebjørn Sand var. 

Det har vært en reise, en reise der jeg ikke bare har utviklet meg som maler, men også som menneske,
— Vebjørn Sand
 

Utviklingsreise 

For 15 år siden reiste Vebjørn til New York for å utvikle seg og bli en bedre maler. Etter to års intense studier, satte han i gang å skape for fullt igjen. Når han maler, er han fri. Da kan lett ti timer ha gått uten at han har merket det. –Det er ikke noe annet jeg har gjort mer av her i livet enn å stå foran et lerret og skape, sier han. De siste årene har han malt maleriene i serien ”Scenes from the Second World War” – en rekke malerier med fokus på utvalgte menneskers ekstreme valg under andre verdenskrig. Det satte i gang mye i Vebjørn. -Det har vært en reise, en reise der jeg ikke bare har utviklet meg som maler, men også som menneske. 

Foto: Gudmund Sand

Det har vært en selverkjennelsesprosess, forteller Vebjørn, og fortsetter:

-I møte med menneskesjelens lunefullhet og kompleksitet har det blitt tydelig for meg hva som er viktig å kjempe for, nemlig beskyttelsen av det frie individet. Vi må gjerne hudflette tankemønstre og idéer, men individet skal være fritt, sier han.

Men naturen på Hvaler har tatt poenget. Her glir morgen sakte over til dag, dag over til kveld og kveld over til natt, mens vinden uler og de bare greinene vinker mot våren.
— Vebjørn Sand


Det er hovedsakelig disse maleriene som blir å finne på Galleri Fineart i Oslo denne våren. 

Foto: Gudmund Sand

 

Kunsten å se sakte

Vebjørn har jobbet hardt med bildene fra andre verdenskrig, som med alt annet han har skapt. Men samtidig har han arbeidet med stor glede og iver. 

–Denne prosessen har vært så gledesfylt for meg, sier han. Han håper at menneskene som ser bildene hans vil la seg berøre, virkelig ta seg tid og føle. For det å male er en sakte prosess. – Det er ikke meningen at man bare skal kaste et blikk på et maleri og så gå videre. Både det å male dem og det å se på dem er noe som skal gjøres i et rolig tempo, sier han. Det er en kontrast til den tiden vi lever i. Men naturen på Hvaler har tatt poenget. Her glir morgen sakte over til dag, dag over til kveld og kveld over til natt, mens vinden uler og de bare greinene vinker mot våren. -Jeg kunne godt tenke meg å male Hvaler-naturen på nytt, nå som jeg er blitt en mer moden maler, sier Vebjørn. For Vebjørn ser Hvaler med en malers øyne. Det er kontrasten mellom det myke i landskapet - de avslepne svabergene og de duse fargene - og råskapen i været som er karakteristisk for Hvaler, i følge Vebjørn. Han har malt mangt et landskap, Vebjørn, både i Lofoten og i Antarktis. Men mykheten, den finner han bare her, mellom glatte svaberg, frisk vind og brusende hav på Hvaler. 

VEBJØRN SAND

Vebjørn Sand er en av Norges fremste figurative malere.

I Norge er Vebjørn også kjent for sine utendørsprosjekter: 

  • Antarktisekspedisjonene i 1993-1994, som resulterte i utstillingen ”Trollslottet”.

  • 1996: Leonardo-prosjektet, der Vebjørn etter tegninger av Leonardo da Vinci bygde en bro i nedskalert versjon i Ås.

  • 2000: Keplerstjernen ved Oslo Lufthavn, Gardermoen. 

Vebjørn er sønnen til billedkunstneren Øivind Sand og tvillingbroren til filmskaperen Aune Sand.

Vebjørn bor i New York, der han driver Gallery Sand sammen med Aune Sand og Marianne Aulie. 

Vebjørn er aktuell med utstillingen ”Individets valg” på Galleri Fineart i Oslo. Utstillingsperiode 19.3-12.4.2015.

 (Kilde: Wikipedia og Galleri Fineart) 


"Kveldsmøte"  -  Vebjørns litografi fra Brattestø på Hvaler

-På 80-tallet lagde Vebjørn litografiet ”Kveldsmøte”. Det viser en mørkkledd mann som går på stranden bortover mot en hvitkledd kvinneskikkelse. Et stort fyr ruver foran dem. Det er Pikesten fyr på Asmaløy, Hvaler. -Det er klart at det melankolske lett kommer gjennom i landskapet her ute på Hvaler, og spesielt i dette bildet, sier han. Og kanskje er det ikke så rart at melankolien har satt et spesielt preg på ”Kveldsmøte”? Historien bak bildet er den samme som historien bak navnet til Pikesten fyr: Det handler om en lokale jente på 1800-tallet som hadde kommet i ”uløkka”. Den gangen var det katastrofe for en kvinne. Derfor kastet hun seg i havet i ren fortvilelse. -Det er denne kvinneskikkelsen som vises i ”Kveldsmøtet”, forteller Vebjørn.